Het kerstpakket heeft een lange traditie. Boeren gaven hun meiden en knechten een mand met lekkers mee als ze met de Kerst huiswaarts gingen. Bij de familie werd de mand geopend en kon iedereen zich te goed doen aan het cadeau van de boer, vaak een mix van eieren, kaas, vlees, melk en gevuld brood. Bedrijven zetten die traditie voort en zo ontstond het kerstgeschenk. Eten en drinken bleven in dat pakket de vaste ingrediënten. En zullen dat ook wel blijven. Alleen zijn er wel echt trends te ontdekken bij het kerstcadeau. Hier een overzicht van wat in 2023 trendy is op de kerstpakkettenmarkt.
Big size
Overdaad schaadt maar niet bij het kerstpakket anno 2023. Zo’n doos uitpakken wordt namelijk een echt feest als je maar door kunt blijven graaien en steeds opnieuw een product uit de doos haalt. Standaard zijn er zo’n twaalf tot vijftien artikelen aanwezig in een pakket. Bij een XL-pakket kunnen zomaar veertig producten aanwezig zijn. Dat heeft twee voordelen. Je klant of medewerker wordt er blijer van en de kans is veel groter dat je artikelen in de doos hebt gedaan die je personeel echt aanstaan. Deze trend naar XL begon al in 2022 maar is dus voor herhaling vatbaar.
Kerstpakket: van culinair naar landenthema
Al een aantal jaren vind je in het assortiment aan kerstpakketten het culinaire thema terug. Denk aan een vegan-pakket of aan een specifiek barbecue-pakket. Het food-thema krijgt in 2023 een uitbreiding want de nadruk komt op de keuken van een bepaald land te liggen. Het mag duidelijk zijn dat vooral Italië maar ook Spanje, Frankrijk en Turkije populair zijn. Maar ook een Nederlands pakket is niet vergeten. Heb je een paar honderd dozen nodig voor je klantenkring en je personeel? Dan zou je zelf ook een landenpakket kunnen samenstellen.
Zeg het met kleur
Een kerstpakket kun je goed kleur laten bekennen. Niemand wil een grijs en dus saai cadeau. Waar in 2022 het kerstmannenrood het goed deed, lijkt 2023 gereserveerd voor de echt luxe kleuren. Denk aan goud en aan zilver, vaak ook gecombineerd met zwart. Met zulke kleurstellingen worden de pakketten deftig en krijgen ze een uitstraling met een zekere chic. De aankleding van je pakket geeft al iets feestelijks aan het geschenk.
Een doos op wieltjes als kerstpakket?
De gemiddelde Nederlander is behoorlijk reislustig. Liefst 13 miljoen Nederlanders steken met enige regelmaat de grens over voor een korte of lange vakantie. Ook in de dagen na de kerst. Want dan gaan velen dromen van een skivakantie. Of een lange vlucht naar de winterzon. Een trend speelt daarop in. In 2023 kun je namelijk ook reiskoffers kopen die tegelijk kerstpakket zijn. Dat is een handig cadeau want nadat je de koffer geleegd hebt en je producten verbruikt zijn, blijft die koffer wel over. Die kun je mooi gebruiken voor je eerstvolgende wintersportvakantie. Een slimme ondernemer verwerkt op de koffer zijn bedrijfslogo met een leuke slogan. Zo maakt zo’n koffer als relatiegeschenk onderweg gratis reclame voor je dienstverlening of producten.